Powered By Blogger

Tuesday, July 20, 2010

Pesta Syair

Halo semua! Sabtu tidak ke mana-mana? Sabtu lalu, saya pergi ke Geylang CC untuk meyaksikan kawan saya bersyair. Syairnya ialah:

Syair Pesanan Ibu

Hasil Nukilan: Zurinah Hassan



Dengarlah anak ibu berpesan,

Lengkapkan diri dengan pelajaran, la

Hanyalah itu jadi bekalan, Hanyalah

Untuk hidup di masa depan.

Untuk hidup di masa depan.

Ilmu itu pelindung diri, u pelindung iri,

Seperti kebun berpagar duri, r duri,

Seperti sinar intan baiduri,

Itulah tanda orang jauhari.

Itulah tanda orang jauhari.

Hidupmu kini di masa remaja, asa

Bagaikan permata amat berharga,

Jangan jatuh ke lembah hina,

Nanti menyesal tidak berguna.

al tidak berguna

Kalau hidup terasa susah,

Sering berhadapan dengan masalah,

Hadapi dengan hati yang tabah,

Jangan cepat rasa gelisah.



Peserta: Syarifah Syahirah Binte Jamalludin

Sekolah Rendah Bedok Green

17 Julai 2010



Kawan-kawan saya diminta menyokongnya untuk melakukan yang terbaik. Seramai 12 orang murid kelasnya menyokongnya. Selepas persembahan hadiah, dia kecewa kerana dia tidak menang.
Cikgu saya memberitahu saya yang dia kalah kerana dia bersyair lagu asas tetapi kontestan lain bersyair lagu yang lebih susah walaupun dia telah perah tenaga untuk menang peraduan itu, dia tetap kalah. Cikgu mengatakan bahawa tidak apa-apa kerana dia sudah melakukan yang terbaik. Salam Hormat.

No comments:

Post a Comment